Innowacja pedagogiczna

W roku szkolnym 2016/2017 Gimazjum nr 5 w Skierniewicach przystąpiło do projektu Ministerstwa Edukacji  Narodowej „Pilotażowe wdrożenie nauczania programowania do edukacji formalnej na podstawie innowacji pedagogicznych w szkołach.”

W ramach projektu została opracowana przez nauczyciela informatyki p. Joannę Paćkowską innowacja pedagogiczna pt: “Zaprogramuj swoją przyszłość”.

Innowacja pedagogiczna z informatyki w Gimnazjum nr 5 w Skierniewicach adresowana jest do uczniów  klasy matematycznej  – klasy IB. Wdrażenie innowacji  zwiększa liczbę godzin zajęć edukacyjnych o 4 godziny zajęć w tygodniu  w trzyletnim cyklu nauczania w klasach I, II, III gimnazjum w wymiarze 120 godzin lekcyjnych tj. 30h – klasa I, 30h – klasa II, 60h – klasa III. Treści programowe zintegrowane są z programem nauczania informatyki dla III etapu edukacji i rozszerzone o wiadomości z dziedziny programowania.

Podczas zajęć w klasach I-II uczniowie posiądą wiedzę i umiejętności z zakresu programowania w interpretowanym, wizualnym języku programowania Scratch. Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny. Scratch to także serwis społecznościowy, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu.

W klasie III uczniowie poznają podstawy konstrukcji robotów oraz techniki  ich programowania. Podczas zajęć zostaną wykorzystane  zestawy klocków LEGO Mindstorms NXT, które są nowoczesnym materiałem dydaktycznym, dzięki któremu nauka jest zabawą, a zabawa nauką. Zestawy LEGO Mindstorms NXT zawierają oprócz standardowych elementów LEGO (klocki konstrukcyjne, łączniki, osie, koła, silniki, przekładnie, czujniki dotyku i barw) programowalny sterownik, mikrokomputer w formie klocka LEGO.Wykorzystywane tu graficzne, intuicyjne języki programowania pozwalają zgłębiać tajniki informatyki oraz strukturę algorytmów. Pozwalają “ożywiać” zbudowane konstrukcje. Jest to doskonały start do dorosłego programowania.

 

Comments are closed